Princo Edvardo globojama programa jaunimui sutelkė švietimo lyderius iš viso pasaulio

Klimato kaita, pandemija, karas Ukrainoje, ekonominės situacijos keliamos grėsmės – tai tik dalis globalių iššūkių, su kuriais šiandieniame pasaulyje susiduria jauni žmonės. Kaip jiems padėti prisitaikyti prie sparčiai besikeičiančių aplinkybių, išlaikyti gerą fizinę ir emocinę sveikatą, įgalinti jaunus žmones prisidėti prie tvaresnės ir saugesnės ateities kūrimo tam pasitelkiant neformalųjį švietimą – apie tai ką tik pasibaigusiame „The Duke of Edinburgh‘s International Award“ (DofE) pasauliniame forume diskutavo daugiau nei 150 su programa dirbančių profesionalų iš įvairių šalių.

Švietimo lyderiai kartu kurdami naują DofE programos strategiją ieškojo sprendimų, kaip didinti programos prieinamumą ir patrauklumą, kad kuo daugiau jaunų žmonių galėtų patirti jos naudą ir dalyvaudami DofE įgytų vertingų įgūdžių, didintų savo atsparumą, taptų aktyviais ir atsakingais visuomenės nariais.

„Siekiame padėti jauniems žmonėms suprasti šiandieninio pasaulio keliamus iššūkius ir mokome, kaip juos įveikti. Padedame pažinti save – kas jiems svarbu ir ką jie gali daryti su malonumu, su aistra. Norime didinti programos prieinamumą ir didinti jos teigiamą poveikį jaunimui, nesvarbu, kurioje šalyje jie gyventų ar kokie jų asmeniniai gebėjimai bebūtų. Kas žino, kiek jaunų žmonių gyvenimų gali būti teigiamai paveikti dėl šiame forume priimtų sprendimų ir kiek jaunų žmonių taip ir neatras savo begalinio potencialo, jei jiems nepadėsime“, – forume kalbėjo programą globojantis Vesekso ir Forfaro grafas, Didžiosios Britanijos karaliaus Karolio III brolis princas Edvardas.

Princo išsakytas mintis atspindi ir forumo tema – „Parama begaliniam jaunimo potencialui“. Kaip sako programos vadovė Lietuvoje Viktorija Kalaimaitė, Pasaulyje lyderiaujanti neformaliojo švietimo programa „The Duke of Edinburgh‘s International Award“, kurioje kasmet dalyvauja daugiau nei milijonas jaunų žmonių iš viso pasaulio, padeda jiems pažinti savo stipriąsias ir silpnąsias puses, moko atsakomybės ir atkaklumo, suteikia žinių ir įrankių, kaip gyvenime keltis tikslus ir jų siekti, ugdo lyderystės ir komunikavimo gebėjimus, padrąsina patirti naujų dalykų, kas, kaip rodo praktika, neretai padeda pasirinkti būsimas studijas ir karjeros kelią.

„Svarbiausios gyvenimo pamokos – dažnai išmokstamos už klasės ribų, todėl kalbėti apie neformaliojo švietimo svarbą ir atveriamas galimybes būtina kuo garsiau. DofE iš kitų neformaliojo švietimo programų išsiskiria tuo, kad turėdama aiškią laiko patikrintą struktūrą, įgalina jaunus žmones išbandyti save net keliose skirtingose srityse, išlikti fiziškai aktyviems ir aktyviau dalyvauti bendruomenės gyvenime. Ilgalaikė ir sisteminga savanorystė pasirinktoje organizacijoje ar savo aplinkoje skatina pilietiškumą ir atsakomybės už savo aplinką jausmą. Nepakartojamas savarankiškumo, išgyvenimo gamtoje ir komandinio darbo patirtis dovanoja DofE programos žygiai – šiandienis jaunimas puikiai orientuojasi virtualioje aplinkoje, tačiau retas būna išbandęs stovyklavimo ar ant laužo gamintos vakarienės teikiamą malonumą. Jau nekalbu apie gebėjimą naudotis kompasu ir žemėlapiu ar suteikti pirmąją pagalbą – šie gebėjimai įtampų pilname pasaulye gali būti gyvybiškai svarbūs. Todėl tiek DofE programa, tiek apskritai neformalusis švietimas toli gražu neturi būti suprantama vien kaip jaunimo užimtumo klausimus sprendžiantis dalykas. Tai, visų pirma, būdas efektyviai mokytis ir atrasti save per asmenines patirtis, įgyti gyvenime neabejotinai praversiančių įgūdžių. Kuo geriau jauni žmonės supras asmeninio indėlio į bendruomenę ir valstybės gyvenimą svarbą, kuo geriau jie bus pasiruošę kurti savo ateitį, tuo ta ateitis bus šviesesnė mums visiems. O čia jau mūsų, suaugusiųjų ir šiandien sprendimus priimančių, užduotis – padaryti taip, kad neformalusis švietimas būtų ne tik suprantamas, kaip būtina išsilavinimo dalis, bet ir būtų patrauklus ir prieinamas visiems vaikams ir jaunimui nepriklausomai nuo socioekonominės aplinkos, asmeninių savybių ir gebėjimų, turimos negalios ar gyvenamosios vietos. Būdų, kaip tą padaryti, ieškome ne tik mes, šie klausimai aktualūs bemaž visose pasaulio šalyse – nuo ekonomiškai pažangiausių valstybių Europoje iki gerokai skurdesnių Afrikos ar Tolimųjų Rytų šalių“, – sako V. Kalaimaitė.

Forume susitarta, kad daugiau nei 66 metus veikiančios programos struktūra ir vertybės nesikeis, nes tai unikali visapusiško tobulėjimo platforma, puikiai tinkanti ir pritaikoma įvairiuose kultūriniuose kontekstuose. Tačiau reikia ieškoti jaunimui aktualesnių ir patrauklesnių formų joje dalyvauti – nuo sužaidybintos virtualios programos platformos ir aktyviau veikiančio tarptautinio dalyvių tinklo iki jaunimo poreikius suprantančių mentorių ir savanorių rengimo. Taip pat nutarta daugiau dėmesio skirti įvairovei ir pažeidžiamo jaunimo įtraukčiai, programos kokybei ir jos poveikio tyrimams.

Pasaulinis DofE forumas – puiki terpė megztis profesinėms pažintims ir ateities partnerystėms. Galimybė apie programą ir jos ateities strategiją, perspektyvas ir reikalingus pokyčius, apie neformaliojo švietimo prieinamumo ir patrauklumo didinimą padiskutuoti tiek su švietimo lyderiais iš įvairių pasaulio šalių, tiek su programą globojančiu princu Edvardu yra išskirtinė ir be galo vertinga patirtis, leisianti visomis prasmėmis auginti „The Duke of Edinburg‘s International Award“ Lietuvoje ir pasaulyje.

DofE programoje dalyvaujantis jaunimas susidaro asmeninio tobulėjimo planą ir tikslus keliasi keturiose srityse: savanorystės, fizinio aktyvumo, įgūdžių ir žygio dalyse. Galima rinktis dalyvauti programos bronzos, sidabro ir aukso lygyje, o jį įveikus – gauti visame pasaulyje atpažįstamą DofE ženklelį ir tarptautinį sertifikatą. DofE programa yra individualizuota, pritaikoma kiekvieno dalyvio asmeniniams gebėjimams ir polinkiams – svarbu, kad kiekvienas išsikeltas tikslas būtų įdomus ir jo siekti būtų smagu pačiam jaunam žmogui. Čia jis nekonkuruoja su kitas dalyviais, o siekia pagerinti savo paties rezultatus.

Programą 1956 m. įkūrė karalienės Elžbietos vyras Edinburgo hercogas princas Philipas kartu su žymiu edukologu Kurtu Hahnu ir pirmosios pasaulyje ekspedicijos į Everestą organizatoriumi Johnu Huntu. Šiuo metu programa įgyvendinama daugiau nei 130 pasaulio šalių ir teritorijų – tarp jų ir Lietuvoje.

Mūsų šalyje DofE įgyvendinama daugiau nei 100 bendrojo ugdymo ir profesinių mokyklų ir kitų švietimo organizacijų. Vilniuje, Kaune ir Gargžduose veikia atviri programos centrai, į kuriuos gali ateiti jauni žmonės, kurių mokymo įstaigose nėra veikiančios programos.